Ugrás a tartalomhoz

Tisztelt Ügyfelünk! Jelenleg hiba tapasztalható az MKB NetBANKár működésében. A hiba elhárítása folyamatban van. Megértését és türelmét köszönjük!

2022.07.15. 20:00 és 2022.07.17. 8:00 közt kiesések lehetnek az Azonnali Fizetési Rendszer működésében. 2022.07.17-én 02:00 és 04:00 közt az internetes fizetések esetén fennakadások fordulhatnak elő, ezért kérjük, internetes fizetéseiket ezen időszakon kívülre időzítsék. 2022.07.20-án 7:00 és 7:30 között rövid kiesések lehetnek az ügyfélhez tartozó azonosítási típus lekérdezésében, a biometrikus azonosítással történő vásárlásban, az internetes vásárlás jóváhagyásához szükséges 3DS SMS kiküldésében, a biometriával történő jóváhagyásban, valamint a statikus jelszó beállításában.

Kedves Ügyfelünk! Tájékoztatjuk, hogy tervezett karbantartásainkról az alábbi linken tájékozódhat.

Tájékoztatjuk, hogy az MKB Bank által biztosított POS terminálokon technikai okokból átmenetileg nincs lehetőség SZÉP Kártyával, egészségpénztári kártyával, valamint American Express bankkártyával történő fizetésre. A hiba elhárításán beszállító bevonásával dolgozunk, addig türelmüket és megértésüket kérjük.

Kedves Ügyfelünk! Karbantartás miatt a NetBANKár, az MKB Mobilalkalmazás, a NetBANKár Business és a PCBANKár 2022.06.24-én 22:00 és 23:00 között nem lesz elérhető, illetve az azonnali fizetési rendszer keretén belül történő jóváírásban és teljesítésben is késedelem várható. Megértését és türelmét köszönjük! Üdvözlettel: MKB Bank Nyrt.

2022.07.20-án 7:00 és 7:30 között rövid kiesések lehetnek az ügyfélhez tartozó azonosítási típus lekérdezésében, a biometrikus azonosítással történő vásárlásban, az internetes vásárlás jóváhagyásához szükséges 3DS SMS kiküldésében, a biometriával történő jóváhagyásban, valamint a statikus jelszó beállításában.

Tájékoztatjuk, hogy technikai probléma miatt az MKB NetBANKár és MKB Mobilalkalmazás átmenetileg nem elérhető. A hiba elhárításán dolgozunk, megértésüket és türelmüket köszönjük!

2022.07.20-án 7:00 és 7:30 között rövid kiesések lehetnek az ügyfélhez tartozó azonosítási típus lekérdezésében, a biometrikus azonosítással történő vásárlásban, az internetes vásárlás jóváhagyásához szükséges 3DS SMS kiküldésében, a biometriával történő jóváhagyásban, valamint a statikus jelszó beállításában.

Kedves Ügyfelünk! Karbantartás miatt a NetBANKár/ MKB Mobilalkalmazás és a PCBankár/ NetBANKár Business működésében leállásokat tapasztalhat 2022.07.12-én 22:00 és 2022.07.13 01:00 között. A karbantartás ideje alatt a kártyás tranzakciók bonyolítása is szünetel. Megértését és türelmét köszönjük! Üdvözlettel: MKB Bank Nyrt.

Kedves Ügyfelünk! Weboldalunkon a mai napon technikai problémák léptek fel, az oldalon található kereső és a hírek elérésében. Az okozott kellemetlenségért elnézésüket kérjük!

Kedves Ügyfelünk! Karbantartás miatt a PCBankár/ NetBANKár Business működésében kieséseket tapasztalhat 2022.07.19-én 20:00 és 21:00 között. Megértését és türelmét köszönjük!  Üdvözlettel: MKB Bank Nyrt.

Tervezett karbantartásainkról az alábbi linken tájékozódhat.

Tájékoztatjuk, hogy egyes, az MKB Banknál vezetett korábbi Budapest Bank 101-es bankazonosítóval kezdődő fizetési és pénzforgalmi számlával rendelkező ügyfeleink esetében a Babaváró hitelhez kapcsolódóan technikai okokból téves összeg került levonásra adminisztrációs díjként. A hiba kivizsgálása folyamatban van, amennyiben a levonás sikeres volt, a levont összeget természetesen a hiba elhárítását követően várhatóan 2022.09.12. 12:00-ig visszautaljuk az érintett ügyfeleknek. Megértését köszönjük! További információ a TeleBankon a 06 80 350 350-es telefonszámon.

Kedves Ügyfelünk! Karbantartás miatt a PCBankár/ NetBANKár Business működésében kieséseket tapasztalhat 2022.06.30-án 20:00 és 21:00 között. Megértését és türelmét köszönjük!  Üdvözlettel: MKB Bank Nyrt.

Technikai okokból az online fizetési tranzakciókat jóváhagyó push értesítés ugyan megérkezik az MKB Mobilalkalmazásban, azonban a jóváhagyás után nem zárul le a tranzakció. Az értesítés helyett a tranzakció jóváhagyásához online PIN kódjukat tudják használni. A hiba az MKB Mobil App (korábban BB) felhasználóit nem érinti.

Tájékoztatjuk, hogy tervezett karbantartás miatt 2022.06.26-án 01:00 és 01:30 óra közt az Azonnali Fizetési Rendszerben indított utalások fogadására, valamint ezek indítására nincs lehetőség. Kérjük, utalását időzítse ezen időszakon kívülre, vagy átutalását értéknap megjelölésével indítsa el. Amennyiben egy partnerétől vár utalást, kérjük, jelezze neki, hogy átutalását a karbantartáson kívüli időpontban vagy értéknap megjelölésével indítsa újra, illetve sikertelenség esetén ismételje meg.

Cégutódlásról lehet egy perc alatt is dönteni
De nem érdemes!

Szerző
Salzmann Zoltán
Salzmann & Partners

Olvasási idő
4 PERC

Megjelent
2021.12.14. 10:00

Milyen összefüggés van a cégutódlásra szánt idő és a folyamat sikeressége között? Tizenhét év utódlási tapasztalat és több mint kétszázhúsz gyakorlati eset alapján négy nagyobb kategóriát javaslok megvizsgálni az időbefektetés mértéke szerint, abban a biztos tudatban, hogy kivételek mindig vannak és lesznek.

Elsőként szeretnék eloszlatni egy széles körben hangoztatott, teljesen alaptalan félreértést, mely szerint „az én utódlási esetemet nem lehet megoldani”. Tizenhét év alatt nem találkoztam olyan üggyel, amit ne lehetett volna megoldani. Olyannal viszont többel is találkoztam, ahol a folyamat el sem indult, vagy a kezdeti nehézségek után nagyon gyorsan abbamaradt. Természetesen ezen vállalkozók számára is ott marad megoldásként az öröklés, ami az én szóhasználatomban ugyan nem utódlás, de az ideje sajnos szinte minden esetben kérlelhetetlenül elérkezik és a kérdés akkor már csak az lesz, hogy kellően felkészültünk-e rá?

Azok, akik a cég utódlását egy éven belül szeretnék megoldani, ők nem sok jóra számíthatnak. Nem lehetetlen a feladat, de konyhanyelven szólva, hozott anyagból kell dolgozni, azaz abból kell kihozni a legtöbbet, ami van. Az így kialakuló megoldás sokszor akár még elfogadható is lehet (főleg egy szűkebb körnek), de ezekből az ügyekből sikertörténet szinte biztosan nem lesz, legfeljebb megoldás.

Talán egy eset van, amikor a dolog ilyen rövid határidővel is működőképes egy cégátadás, amikor a cég legalább elvi szinten „önjáró”, azaz a cég tulajdonosa, már egyáltalán nem, vagy csak minimálisan vesz részt az operatív folyamatokban vagy a stratégiaalkotásban, azaz utódlás címen gyakorlatilag kizárólag a tulajdonjoggal kell foglalkozni, amit úgy hívnak eladás. De még ezek az ügyek is csak nehézkesen zárhatók le egy éven belül.

A „gyorsan is lehet jót” esetre, mint üdítő kivétel példát szeretném hozni egy testvérpár esetét, akik már évek óta közösen dolgoztak a családi cégben, de nem értettek egyet a cég jövőjét illetően, és ez a feszültség már a cégre, sőt már a családi kapcsolatra is kezdte rányomni a bélyegét. Esetükben gyakorlatilag négy (!) óra alatt sikerült tető alá hozni egy megállapodást, amit ugyan több mint másfél hónapba került lepapírozni, de máig is egyre jobban örülnek, a szinte napra pontosan egy éve kialakított konstrukciónak.

Azok, akik legalább egy évet (de inkább kettőt) szánnak az utódlás megoldásra, azoknak már reális esélye van, egy jól működő megoldásra. Ezeknek a vállalkozóknak, már gyakorlati esélyük van arra, hogy akár két megoldás közül kiválaszthassák, a nekik jobban tetszőt. Sőt, két év alatt, megfelelő elszántsággal, akár már egy önmagában is jó megoldás is kialakítható. Ilyenkor a fő sikerkritérium a rendszeresség bevállalása, hiszen nem mindegy, hogy hetente lépünk egyet vagy csak havonta. Ezekből az esetekből ritkán lesz sikertörténet, de szinte mindig sikerülnek.

Az egyik talán legtipikusabb példa, egy 500 millió HUF forgalmú gyártó cég volt, ahol majd másfél év kínlódás után kapott végül jóváhagyást az általunk javasolt megoldás, amivel a projektet végül is sikeresen lehetett befejezni.

Azok, akik hajlandók az utódlással a tervezett befejezés előtt 3-5 évvel elkezdeni foglalkozni, ők alapvetően bízhatnak a sikerben, feltéve, ha a folyamat elején, elsőre a számukra tényleg leginkább ideális megoldást választják ki. Ellenkező esetben benne van a pakliban, hogy menetközben kell korrigálni, ami mind időveszteség. Ezekben az esetekben különös jelentősége van az első 3-6 hónapnak, hiszen ha az irányba állás elsőre jól sikerül, akkor az idő a megvalósításra szinte mindig elég. Ebben az esetben az első hónapok leginkább azzal telnek, hogy a megoldás minél szélesebb kör számára legyen elfogadható, ne csak egy szűk kör vagy csak az átadó számára.

Ha ez az időszak kellő kitartással és rendszerességgel vagy inkább folyamatossággal párosul, akkor kialakítható egy igazi sikertörténet, ami nem csak „sikerül”, hanem a szó nagybetűs értelmében is tényleg SIKER. Az igazi sikertörténetek, amiket láttam, azok mind ilyen időtáv alatt kerültek megvalósításra, feltéve hogy időben elkezdődtek.

Példaként egy most novemberben záródó ügyet szeretnék hozni, ami még 2017-előtt és nélkülem kezdődött. A milliárdos árbevételű családi termelő céget először a legnagyobb fiútestvér próbálta meg átvenni, de elég hamar összekülönbözött a szülőkkel és saját bizniszt alapított. (Ami, azóta is jól megy.) A következő próbálkozás egy külsős ügyvezető volt, de fél éven belül ez az irány is befuccsolt. A céggel 2019 tavaszán kerültünk kapcsolatba, amikor a legkisebb testvérre került sor az átvételt illetően. Bár a projektet mindössze egy, de annál inkább intenzív évre terveztük, a körülmények (akkor sajnos, ma szerencsére) úgy alakultak, hogy az előzetes elvárás menet közben megváltozott, ami utólag nézve nagyon előnyösen érintette az eredményt. Igaz hogy így, a tervezetthez képest két évvel később került sor az átadásra, viszont a siker felől már most nincs kétségünk, mert az elmúlt év eredménye magáért beszél.

Azok, akik az utódlással már a tervezett „nyugdíjba menésük” előtt akár 10 évvel is elkezdenek foglalkozni, nekik megvan a lehetőségük a rontásra. Nekik még belefér, hogy az első megoldással kudarcot vallanak és a folyamat csak a másodszorra sikerül. Sőt számukra még a cég felpörgetésének lehetősége is megadatik, feltéve, ha ehhez találnak megfelelő partnert. Tapasztalataim szerint ezek a vállalkozók tényleg szabadon gondolkozhatnak a cégutódlás kérdésében, azaz gyakorlatilag alig van keret, amit figyelembe kell venniük. Legalábbis az első 5-7 évben.

Mennyi időt is szánjon tehát egy vállalatvezető a cégutódlás megoldására? Azt javaslom, hogy legalább egy 2-3 éves periódussal érdemes számolni, viszont a legideálisabbnak az 5 évet gondolom. Természetesen nagy különbség van cég és cég között, nem csak méret és tevékenység, hanem háttér, cél és legfőképpen átadó szempontból is, így mindig vannak és lesznek az általánostól eltérő vagy különleges esetek.


2021.12.14.

salzmann_zoltan.png

Salzmann Zoltán

Cégutódlási és exit szakértő

2004 óta foglalkozom cégutódlási ügyekkel és azóta több mint kétszázhúsz utódlási helyzetet láttam közvetlen közelről. Ez a szám lehetővé teszi számomra, hogy az utódlási helyzeteket egy jól kialakított és a gyakorlatban is visszaigazolt módszertan alapján kezdjem el, megspórolva ezzel a kerülő utakat és a zsákutcákat. Addigi tapasztalatimból 2019-ben könyvet is írtam Utódlási Kalauz (nem csak) Átadóknak címmel, mely a honlapomon megtekinthető.

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • értesülni és meghallgatni a legfrissebb MKB Business Podcast sorozat adásait,
  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat! A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.