A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt biztosíthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatóak a böngésző beállításaiban. Tovább információ

MKB Mobilbank alkalmazás

Ingyenes, próbálja ki!

Bezárás

Azonnali fizetési szolgáltatás

Az oldal tartalmával szeretnénk megkönnyíteni, gyorsan hozzáférhetővé tenni az Ön számára, a több mint 40 országot követően Magyarországon is bevezetésre kerülő azonnali fizetési rendszer használatával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat. Rövid általános áttekintést adunk az azonnali fizetési rendszer bevezetésének céljairól, működéséről, főbb szolgáltatásairól és megismerheti az ügyfeleink által leggyakrabban feltett kérdéseket és az azokra adott válaszainkat.

 

Mi az Azonnali Fizetési Rendszer (a továbbiakban: AFR)?

Az AFR egy új, digitális infrastruktúrán alapuló pénzforgalmi alaprendszer, amelyhez csatlakozva a magyarországi pénzforgalmi szolgáltatók képesek lesznek

  • azonnali fizetési szolgáltatást nyújtani ügyfeleik számára,
  • és új fizetési módokat kifejleszteni.

Célja hogy az év minden napján 24 órában működő szolgáltatással a magyarországi fizetési számlák között néhány másodperc alatt lebonyolítható legyen az átutalások többsége, ezzel párhuzamosan a szolgáltatás szabályrendszere tegye lehetővé, hogy az alapinfrastruktúrára építve a piaci szereplők szerteágazó, innovatív kiegészítő szolgáltatásokat hozzanak létre. Az azonnali fizetési rendszer bevezetésével, a világ több mint 40 országához hasonlóan, a magyar pénzforgalomban is hasznosíthatóak lesznek az elmúlt években már elérhetővé vált modern kommunikációs és informatikai technológiák.

 

Melyek az azonnali fizetési rendszer főbb jellemzői?

  • gyorsaság:
    5 másodperc alatt jut el a legfeljebb 10 M Ft összegű, elektronikus csatornán indított, belföldi forint fizetési művelet összege a kedvezményezett fizetési számlájára, és ott azonnal felhasználhatóvá válik,
  • folyamatos szolgáltatás:
    az év minden napján, így hétvégén és munkaszüneti napokon is, éjjel-nappal lehet fizetési megbízásokat indítani és fogadni
  • minden esetben visszajelzés a tranzakcióról:
    a fizetési művelet feldolgozásáról a rendszer az utalást kezdeményező részére azonnal pozitív vagy negatív visszajelzést küld az utalás teljesítéséről,
  • lehetőség a másodlagos számlaazonosítók megadására:
    a hagyományos bankszámlaszám mellett lehetőség lesz arra, hogy a kedvezményezett mobiltelefonszámának, e-mail címének, adószámának vagy adóazonosító jelének (ún. másodlagos számlaazonosítók) banknak történő megadásával egyszerűbben és gyorsabban legyen indítható részére átutalás,
  • lehetőség fizetési kérelem megadására és fogadására:
    a fizetési kérelem az utalás kedvezményezettjétől induló kérés egy meghatározott összeg, a kérelemben megadott határidőre történő megfizetésére, ami legfeljebb a fizetési kérelem benyújtását követő két hónap lehet. A fizetési kérelem szolgáltatás úgy kerül kialakításra, hogy a fizető fél lehetőleg egyetlen jóváhagyással el tudja indítani a kérelem teljesítésére vonatkozó átutalást. Jellemző felhasználási területe a közüzemi számlák kifizetése, vagy a „sárga csekkek” kiváltása,
  • transzparens, átlátható működés, nyílt szabványok:
    az azonnali fizetési rendszer megteremti az egymással versenyző, nyílt, átlátható,- és átjárható piaci megoldások és szolgáltatások feltételeit, a fogyasztó számára összehasonlíthatóvá, transzparenssé teszi az egyes piaci szereplők által nyújtott szolgáltatásokat.

Az MKB Bank alapvető stratégiai célkitűzése a digitalizáció nyújtotta lehetőségek maximális kihasználása, ezért is hajtotta végre 2018-ban informatikai rendszerének átfogó korszerűsítését, és ezért is magától értetődő, hogy az elsők között csatlakozott az azonnali fizetési rendszer kifejlesztését végző, az MNB irányításával működő, munkacsoporthoz. Biztosak vagyunk abban, hogy az MKB Bank ügyfelei is kedvezően fogadják az azonnali fizetési rendszer új lehetőségeit, szolgáltatásait, így a folyamatos rendelkezésre állást, és a gyorsaságot.

 

GYAKRAN FELTETT KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK

1. Az azonnali szolgáltatásokkal kapcsolatos kérdések és válaszok

1.1. Mit jelent az azonnaliság?

1.2. Mi minősül azonnali átutalási megbízásnak?

1.3. Hogyan kell jelölnöm, hogy a megbízást azonnali teljesítéssel kérem?

1.4. Tudok-e utalni munkaszüneti napokon, vagy éjjel, és jóváíródik-e az utalásom a kedvezményezett számláján?

1.5. Tudok-e külföldre azonnali fizetést indítani, és mikor ér oda?

1.6. Van-e plusz költsége az azonnali fizetésnek?

1.7. Hogyan értesülök, hogy az átutalásom teljesült-e, illetve hogyan értesül a kedvezményezett a jóváírásról?

1.8. Van-e összeghatára az azonnaliként indított fizetésnek?

1.9. Írásban, a bankfiókban leadott átutalási megbízásomra is kérhetek azonnali fizetést?

1.10. Az 5 másodperces jóváírási határidő vonatkozik az értékpapír számlámra is?

1.11. Mi történik a 10M forint feletti átutalásokkal?

1.12. Devizaszámlára is érvényes, hogy 5 másodpercen belül megérkezik a pénz?

1.13. Mi történik, ha nincs elég fedezet a számlámon?

1.14. Mi történik, az értéknapra (előre meghatározott fizetési határidővel) beadott átutalási megbízásokkal?

 

2. A másodlagos számlaazonosítóval kapcsolatos kérdések és válaszok

2.1. Mit jelent a másodlagos számlaazonosító?

2.2. Mi adható meg másodlagos számlaazonosítóként?

2.3. Hány másodlagos számlaazonosító adható meg?

2.4. A másodlagos azonosító módosítható?

2.5. Ha egyszer megadtam a számlámhoz a telefonszámomat másodlagos azonosítóként, akkor az visszavonásig érvényben marad?

2.6. Kezdeményezhetek-e átutalást az én saját másodlagos számlaazonosítóm megadásával?

 

3. A fizetési kérelemmel kapcsolatos kérdések és válaszok

3.1. Mit jelent a fizetési kérelem?

3.2. Fizetési kérelem indítható-e másodlagos azonosítóra?

3.3. Meddig érvényes a fizetési kérelem?

3.4. Mit kell tennem, ha egy fizetési kérelem érkezik hozzám?

 

1. Az azonnali szolgáltatásokkal kapcsolatos kérdések és válaszok

1.1. Mit jelent az azonnaliság?

Az elektronikus csatornán indított, az azonnali fizetés feltételeinek megfelelő fizetési megbízás összege öt másodpercen belül a kedvezményezett számláján jóváírásra kerül, és ott azonnal felhasználhatóvá válik.

1.2. Mi minősül azonnali átutalási megbízásnak?

Azonnali átutalási megbízás az elektronikus csatornán, forint fizetési számláról forintban megadott, eseti, legfeljebb 10 millió forint összegre szóló átutalási megbízás, ha nem értéknapos. (Értéknapos megbízás: a beérkezés napját követő terhelési napot tartalmazó átutalási megbízás). Figyelem! Vállalati ügyfelek esetében a kötegként benyújtott átutalás és csoportos beszedés nem minősül azonnali fizetési megbízásnak.

1.3. Hogyan kell jelölnöm, hogy a megbízást azonnali teljesítéssel kérem?

Amennyiben egy megbízás megfelel az azonnali fizetés feltételeinek, külön kérés vagy jelölés nélkül, automatikusan azonnaliként indul el. Külön jelölni tehát nem kell, illetve nem választható opció.

1.4. Tudok-e utalni munkaszüneti napokon, vagy éjjel, és jóváíródik-e az utalásom a kedvezményezett számláján?

Igen, az azonnali fizetés feltételeinek megfelelő utalások az év 365 napján, 0-24 órában indíthatók, és 5 másodpercen belül jóváíródnak a kedvezményezett számláján.

1.5. Tudok-e külföldre azonnali fizetést indítani, és mikor ér oda?

Nem, az azonnali fizetési rendszer jelenleg csak belföldi – azonnali átutalási megbízásnak minősülő – átutalások esetében használható. A külföldi jogosult részére indított átutalási megbízások feldolgozásában nincsen változás a jelen működéshez képest.

1.6. Van-e plusz költsége az azonnali fizetésnek?

Az azonnali fizetés plusz költséggel nem jár.

1.7. Hogyan értesülök, hogy az átutalásom teljesült-e, illetve hogyan értesül a kedvezményezett a jóváírásról?

A fizetési művelet feldolgozásáról (az utalás teljesítéséről) a rendszer azonnal pozitív (teljesült) vagy negatív (elutasítva) visszajelzést küld az elektronikus csatornán keresztül. Azon ügyfeleinket, akik rendelkeznek MobilBANKár szolgáltatással, kérésüknek megfelelően üzenetben is tájékoztatjuk egyenlegük növekedéséről vagy csökkenéséről.

1.8. Van-e összeghatára az azonnaliként indított fizetésnek?

Igen, 10 millió Ft,feletti átutalások nem teljesülnek azonnali fizetésként.

1.9. Írásban, a bankfiókban leadott átutalási megbízásomra is kérhetek azonnali fizetést?

Nem, az azonnali fizetési rendszerben az elektronikus csatornán beérkező fizetési megbízások teljesülnek. A papír alapon beadott átutalási megbízások feldolgozásában nincsen változás a jelen működéshez képest.

1.10. Az 5 másodperces jóváírási határidő vonatkozik az értékpapír számlámra is?

Nem, az azonnali fizetési szolgáltatás a fizetési számlán keresztül bonyolított forgalomra vonatkozik.

1.11. Mi történik a 10M forint feletti átutalásokkal?

A 10 millió Ft feletti átutalásokra nem az azonnali fizetési rendszer szabályai vonatkoznak, így azokban nincsen változás a jelen működéshez képest.

1.12. Devizaszámlára is érvényes, hogy 5 másodpercen belül megérkezik a pénz?

Deviza számláról azonnali utalás nem indítható, azonban amennyiben egy azonnali utalás devizaszámlára érkezik, azon is rendelkezésre kell állnia az összegnek az indítástól számított 5 másodpercen belül.

1.13. Mi történik, ha nincs elég fedezet a számlámon?

A megbízás sikertelen lesz, sorba állítás (a megbízás függőben tartása addig, amíg a teljesítéshez szükséges fedezet meg nem érkezik a számlára) nem történik. Az átutalást a megfelelő fedezet rendelkezésre állását követően újra el kell indítania az ügyfélnek.

1.14. Mi történik, az értéknapra (előre meghatározott fizetési határidővel) beadott átutalási megbízásokkal?

Az értéknapra beadott átutalási megbízásokra nem az azonnali fizetési rendszer szabályai vonatkoznak, így azokban nincsen változás a jelen működéshez képest.

 

2. A másodlagos számlaazonosítóval kapcsolatos kérdések és válaszok

2.1. Mit jelent a másodlagos számlaazonosító?

A számlatulajdonos fizetési számláinak azonosítására másodlagos számlaazonosítókat adhat meg, amely ugyanúgy a fizetési számla egyértelmű azonosítására szolgál, mint maga a bankszámlaszám. A hagyományos név és számlaszám helyett tehát lehetőség lesz arra, hogy a kedvezményezett által megadott mobiltelefonszámnak, vagy e-mail címnek, adószámnak, adóazonosító jelnek (ezek az ún. másodlagos számlaazonosító típusok) banknak történő megadásával egyszerűbben és gyorsabban legyen indítható részére azonnali átutalás. Ennek az az előfeltétele, hogy a címzett a saját számlavezető bankjában regisztrálja a fizetési számlájának a másodlagos számlaazonosítóit.

2.2. Mi adható meg másodlagos számlaazonosítóként?
a. Mobiltelefonszám (valamely EGT államra, mint földrajzi területre utaló országkód megadásával) ,
b. elektronikus levelezési (e-mail) cím,
c. a NAV által megállapított adóazonosító jel, vállalatok esetében adószám.

2.3. Hány másodlagos számlaazonosító adható meg?

Egy pénzforgalmi számlához több és többféle másodlagos számlaazonosító is hozzárendelhető, azonban egy adott másodlagos számlaazonosító kizárólag egy fizetési számlához rendelhető hozzá. Tehát a Banknál vezetett fizetési számlámhoz akár mindhárom féle (mobilszám, e-mail cím, adóazonosító jel) másodlagos számlaazonosító is megadható, de pl. ugyanaz az e-mail cím csak egy fizetési számlához rendelhető hozzá.

2.4. A másodlagos azonosító módosítható?

A másodlagos azonosító módosítható és törölhető is. (A módosítás technikailag a másodlagos azonosító adott fizetési számlához való kapcsolásának törlését és – igény szerint – egy új fizetési számlához való bejelentését jelenti).

2.5. Ha egyszer megadtam a számlámhoz a telefonszámomat másodlagos azonosítóként, akkor az visszavonásig érvényben marad?

Ügyfeleink biztonsága érdekében a másodlagos azonosítók változatlanságát évente meg kell erősíteni a Bank felé, aminek esedékességéről a Bank értesítést küld majd az ügyfélnek.

2.6. Kezdeményezhetek-e átutalást az én saját másodlagos számlaazonosítóm megadásával?

Nem, a másodlagos azonosítók csak a kedvezményezett megadásakor használhatók, tehát a saját számlához tartozó másodlagos azonosítók csak azonnali fizetés fogadásakor használhatók.

 

3. A fizetési kérelemmel kapcsolatos kérdések és válaszok

3.1. Mit jelent a fizetési kérelem?

A fizetési kérelem az utalás kedvezményezettjétől a fizető fél részére, üzenet formájában eljuttatott kérés egy meghatározott összeg kérelemben megadott határidőre történő megfizetésére, ami legfeljebb a fizetési kérelem benyújtását követő két hónap lehet. A fizetési kérelem szolgáltatás úgy kerül kialakításra, hogy a fizető fél minimális beavatkozással, egyetlen jóváhagyással el tudja indítani a kérelemhez tartozó utalást. Jellemző felhasználási területe a közüzemi számlák kifizetése, vagy a „sárga csekkek” kiváltása, és egyéb, magánszemélyek közötti tartozások kiegyenlítése.

3.2. Fizetési kérelem indítható-e másodlagos azonosítóra?

Igen, a fizetési kérelem feladásánál nem szükséges a fizető fél számlaszámát ismerni, lehetőség van arra is, hogy másodlagos számlaazonosító alapján kapja meg a fizetési kérelmet, illetve hagyja jóvá az utalás indítását a kérelem alapján.

3.3. Meddig érvényes a fizetési kérelem?

Ezt a fizetési kérelem indítója határozza meg, de maximum a fizetési kérelem benyújtását követő két hónap adható meg.

3.4. Mit kell tennem, ha egy fizetési kérelem érkezik hozzám?

A fizető fél attól függően, hogy fizetési kötelezettségét elismeri vagy sem, jóváhagyhatja vagy elutasíthatja az azonnali átutalás indítását. Amennyiben ezt a fizetési kérelem indítója lehetővé tette, a megbízás összege módosítható.