A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt biztosíthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatóak a böngésző beállításaiban. Tovább információ

MKB Mobilbank alkalmazás

Ingyenes, próbálja ki!

Bezárás

2016-02-03 

Fogyasztóvédelmi figyelemfelhívás! - az Online adathalász "támadások" egyre gyakoribbak!

Az online vásárlások jelentősen növekvő száma magával hozta, hogy az adathalászok is egyre gyakrabban próbálják megszerezni az online vásárlók adatait, közöttük a bankkártyájuk adatait.

FOKOZOTTAN ÜGYELJEN A BIZTONÁGOS BANKKÁRTYA-HASZNÁLATRA!

Kérjük, olvassa el figyelmesen az alábbiakat!
Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy bankkártyáinkat saját kockázatukra használhatják ügyfeleink. Az is a kártyabirtokos saját kockázata körébe tartozik, hogy kinek, mikor, hol, milyen módon adja meg a kártya adatait.

Mi az adathalászat?
Adathalászatnak (eredetileg angolul phishing, kiejtése: fising, afishing=halászat szóra hasonlít) azt az eljárást nevezzük, amikor egy internetes csaló oldal egy jól ismert cég hivatalos oldalának láttatja magát és megpróbál bizonyos személyes adatokat, például azonosítót, jelszót, bankkártyaszámot, stb. illetéktelenül megszerezni.
Az adathalászok trükkjei sokfélék.

Honnan ismerhető fel a csaló email?
Egyik ismert módszer, hogy a csalók online szolgáltatók (pl. Paypal, Apple) nevében email-t küldenek, melyben tájékoztatják, hogy biztonsági okokból zárolták a hozzáférést az érintett fiókjához, amit úgy tud feloldani a kártyabirtokos, ha az email-ben küldött linkre lépve frissíti az adatait. A csalók által küldött link minden esetben hamis, bár látszólag az online szolgáltató felületére visz, amely egy űrlapot tölt be a személyes, kártya adatok megadásához.

A számlavezető hitelintézetek, illetve a megbízható online kereskedőksosem kérnek e-mailben, vagy a weboldalukra beírással, vagy SMS-ben személyes adatot, ill. más "érzékeny" adatokat, pl. PIN kódot, jelszavakat, kártyaszámokat. Különösen érvényes ez az "adatfrissítés" címén kért adatátadásra. A kártyaszámot is csak az a bank kéri el a kiválasztott fizetés teljesítése során, amely kibocsátotta a bankkártyát, és amelynek elektronikus banki rendszeréhez az online vásárlás során kapcsolódik a vásárló. Az ilyen email adatkérések minden esetben rosszhiszeműek, mindig csalók (illetve az ő megbízottaik) küldik.

Mi a teendő, ha adathalász gyanús email-t kap?
Ha tehát banki, államigazgatási, vagy online szolgáltató nevében "biztonsági felkérés"-nek nevezett email érkezik postafiókjába, és az egyedi ügyfél-azonosító, belépési jelszó, PIN-kód, kártyaadatok megadására kéri Önt, kérjük, ne válaszoljon rá, és haladéktalanul értesítse az e-mailben megnevezett bankot (pénzügyi szolgáltatót) vagy online szolgáltatót.

Ugyancsak gyakran alkalmazott módszer az, hogy az adathalászok e-mailek segítségével az ügyfeleket hamis - de az eredetire hasonlító - megtévesztő internetbanki oldalra irányítják. Ilyen lehet pl. az MKB NetBANKár kezdő lapja.

Honnan ismerhető fel a megtévesztő weboldal?
Kérjük, ügyeljen arra, hogy a bankok/ pénzügyi intézmények "valódi" honlapján a böngésző alsó sávján/felső címsorában szerepel a biztonságos kapcsolat meglétét jelző lakat-ikon. Ha ezt nem látja, gyanúra ad okot. Ugyancsak figyelmeztető jel, ha az online szolgáltató böngészőjében "https" védett kapcsolat helyett csak "http" látható a weblapcím előtt. Ebben az esetben nem a legerősebb elérhető védelem épül fel az ügyfél gépe és az intézmény között.
biztonságos kapcsolat jelölése a különböző böngészőkben:

netbankár

Az elektronikus banki szolgáltatások biztonságáról és a csalások elleni védekezésről az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának honlapján olvashatók további információk.

Figyelmeztetés!
Annak, aki a csalók által küldött email utasításait követve megadja adatait, számolnia kell azzal, hogy bankkártyájáról pénzt emelhetnek le. Ebben az esetben azonban Bankunk elutasíthatja a felelősség-vállalását a visszaéléssel okozott kár megtérítésére, mivel a bankkártya, és az adatainak a biztonságos használata minden esetben az Ön felelőssége. Ez egyértelműen következik abból a tényből, hogy az Ön számára kibocsátott bankkártyát kizárólag Ön használhatja, adatait csak Ön jogosult megadni.

Ezúton is kérjük Önt, hogy biztonsága érdekében SOHA NE VÁLASZOLJON olyan, látszólag a banktól, vagy online szolgáltatótól érkező e-mailekre, SMS-ekre, amelyekben jelszavának, valamint bankkártya biztonsági kódjának, esetleg egyéb érzékeny pénzügyi, illetve személyes adatainak megadására kérik. Amennyiben ilyen tartalmú e-mailt kap, kérjük, azonnal hívja a TeleBANKárt a 06- 1-373-3333-as telefonszámon.

További fontos kiegészítések az "Önök Biztonságáért" című tájékoztatónkból:

  • ""Az MKB adategyeztetésre felhívó üzenetet SOHA nem jelenít meg honlapján vagy internet banki rendszerében sem, kivétel ez alól a születési dátum, melyet csak és kizárólag a NetBANKár belépési felületen, többszöri jelszórontást követően kérjük megadni. Minden ettől eltérő kérés bizonyosan csalárd próbálkozás.
  • Amennyiben elektronikus banki szolgáltatást vesz igénybe, ellenőrizze a bank weboldalának eredetiségét.
  • A lehető legnagyobb körültekintéssel járjon el banki adatainak megadásakor. Tegye fel magának a kérdést, hogy vajon a webhelyen kért információ megadása indokoltnak tűnik-e az Ön által éppen végzett tevékenység során. Nem indokolt például, hogy egy online aukciós webhelyen jogosítványának / útlevelének számát vagy hitelkártyájának
    PIN-kódját kérjék Öntől. Amennyiben egy webhelyen, vagy email-ben indokolatlanul banki adatokra kérdeznek rá, ne válaszoljon.
  • Olyan vállalkozások online szolgáltatásait vegye igénybe, amelyeket ismer és megbízhatónak tart. Amennyiben egy weboldalt gyanúsnak talál, esetleg kétségei merülnek fel adatainak biztonságát illetően, kérjük, ne adja meg adatait és hagyja el a weboldalt."

MKB Bank Zrt.